“ TIDAKLAH KERANA CINTAKAN ALLAH, MANUSIA TERKORBAN DAN BERKORBAN. TANPA CINTA LENYAPLAH AGAMA..TIDAKLAH KERANA CINTAKAN KEKASIH, MELAINKAN KERANA ILAHI. TANPA DIA TIADALAH KEHIDUPAN....” (HUKAMAK)

Isnin, 19 Julai 2010

Rindu Seorang Anak II


Bismillahirrahmanirrahim....


Assalammualaikum wbh....

Alhamdulillah dengan keizinanNYA ana masih berupaya menghirup udara segar, dengan pertolonganNYa, ana masih diberi peluang berada di bumi yang fana dan dengan kasih sayangNYA ana masih boleh berkongsi sesuatu dengan antum semua... Mungkin antum pernah melihat @ mmbacanya di mana2 artikel, blog mahupun note di alam maya. Namun, teringin ana jadikan ia sbagi ingatn buat diri yg terkdg lena dlm diam, lupe dlm lalai dan leka dlm senyap... Mudah2han ianya mnjdikan diri kita smua sntse mngingati sesuatu yg amat pnting dlm hidup ini. Jika dia tiada, kita bukanlah siapa2, dan boleh jadi tidak wujud dlm khidupan ini... Slamat menghayati....

Surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati...selain mampu mengingatkan jasa ibu kita , ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..


*•.¸¸❤ Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal ❤¸¸.•*

Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk ana dlm sejuk syahdu
Dan kini ianya masih terasa lagi walau sekian lama....

Mak tau tak.......
Itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak ana dewasa.....
Dan itu juga terakhir kali nya buat titipan memori buat ana...
Rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
Nak tinggal kan anak2 mak sendirian.....
Ingin meninggalkan dunia fana ni......

Terasa benar di hati ini
Mak macam dah sedia segalanya.....
Mungkin kami tak perasan...
Tapi selepas itu memang mnjdi igauan buat kami....

Seminggu sebelum tu......
Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata, sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
Kakak pun rasa hairan.....
Mak tak penah pun buat gitu sebelum ini.....

Slps itu, mak pasang radio kecil di sebelah mak......
Tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
Terkadang siaran indonesia ..
Mak masih meneruskan pkerjaan itu...
Mak tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Kemudian mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
Mak jemur karpet-karpet. ..
Mak ubahkan sofa ke tempat lain..
Mak biarkan ruang tu kosong..
Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

Paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
Semuanya tersimpan rapi dalam almari.....
Ada yang dalam dalam beg.....
Ada di dalam ASB.....
Ada juga dalam Tabung Haji..
Tapi......
Mak cakap tak berapa cukup lagi......
Mak selitkan kat dalam gulung tikar.....

Masa tu mak perasan takk..??
Ana gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
Ana kata mak ni memang pesenn lama laaa...
Tapi mak xkesah pown..
Mak cuma gelak jer...
Terasa sangat bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
Bila malam tu ana sampai dari KL.....
Mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
Mak tetap takmau pi hospital.... .
Dan cuma tinggal giliran ana sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak tak nak duduk dalam hospital.... .
Tapi ana berkeras juga pujukk..
Lagipun di hospital ada doktor...
Ada ubat untuk mak..
Kalau kat rumah ni, kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
Mak memang degil..
Tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
Mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
Kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
Amponkan kami semua...
Kami nak mak sehat...
Kami nak lihat mak tersenyum kembali..
Ana nak sangat dengar leteran mak bile kami buat salah...
Dan kami rindukan tu semua.....

Kami sayang mak...
Kami tak mau mak sakit...
Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
Ampun kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
Dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta ana...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
Bila ana bagitau nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
Cukup ker duitt..
Ana jawab pula...
Kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
Mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta ana sampai....
Mak siap buat kenduri kesyukuran... ....
Dan ana masih ingat lagi...
Bila ana eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la ana takut...
Ana warning kakak, jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
Ana cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
Mak tanya kenapa...?
Selamba jerr ana jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
Tujuan ana menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan ana kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
Mak, ana menipu mak kan ..
Maafkan ana.....
Anak mak yang suke buat mak geram..
Suka pula buat mak risau tak tentu arah...

Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.....
Nurse tu tengah balut mak dengan kain putih.......
Mak mesti nampak ana jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
Mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi, ana mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
Jalan di depan terasa makin kelam.....
Airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu ana dah redha...
Namun alhamdulillah akhirnya kami sampai juga...
Di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
Terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak......
Kiter masih ingat lagi....
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak.....?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk ana.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni...
Tapi ana kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
Ana nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
Ana dengar nasyid tajuk "anak soleh" Ana sedih sangat...
Ana rindu kat mak....!
Takpa la....
Nanti bila ana selesai sembanyang subuh,
Ana baca yassin untuk mak...
Mak tunggu ya..!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
Menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
Masa tu ana sentuh dahi mak....
Ana rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Ana tak mampu nak cium mak...
Ana tak daya....
Ana tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata ana tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang abg long jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi ana suruh tok imam bacakan doa sebab abg long sebak.....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
Badan akak terasa panas...
Makk...
Anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
Cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
Boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib....
Selepas ana baca yassin ngan kawan-kawan. ....
Entah kenapa biler kat bilik, ana keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
Semakin ana tenung terasa semakin sayu...
Tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
Ana dah cuba bertahan...
Memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Ana rasa nak telefon mak.....
Nak cakap dengan mak.....
Anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu ana telefon kampong....
Ana cakap dengan kakak.. ana nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
Di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
Rasa nyilu sangat...
Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
Hanya sedekah al-fatihah ana berikan.....

Mak....
Cukup la sampai sini dulu....
Kawan ana dah ketuk pintu bilik tu....
Kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
Selalunya, ana yang bawak mak naik motor kan ....
Kali ni ana jalan kaki dengan kawan pulak...
Esok ana ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 ana tak tau nak hantar mana surat nih....
Pastu kawan ana bgtau...
Simpan je buat kenangan..
Ana cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Ana kasi orang lain baca...
Ana stop dulu...
Sebab kawan ana dah lama tunggu tu...
Akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH

Dan jutaan terima kasih kerana membesarkan ana...
Memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
Sampai masuk univesiti....
Sampai ana boleh rase naik kapal terbang...
Boleh rasa duduk kat negara orang...
Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu ana balas..


Dan semoga kita sntse mngingatinya tiap nafas menderu, tiap titisan airmata mngalir dan tiap kata terungkap.....
Sekian terima kasih,

wassalam.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails