“ TIDAKLAH KERANA CINTAKAN ALLAH, MANUSIA TERKORBAN DAN BERKORBAN. TANPA CINTA LENYAPLAH AGAMA..TIDAKLAH KERANA CINTAKAN KEKASIH, MELAINKAN KERANA ILAHI. TANPA DIA TIADALAH KEHIDUPAN....” (HUKAMAK)

Rabu, 26 Mei 2010

Kambing oh Kambing

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalammualaikum wbh....

Salam kehebatan..... dalam ana dok pikiaq2 nak wat gapo malam2 nie.. datanglah 1 idea nak kongsi cerita ngn antum smua... nak bace ke x ni?? klo xnak...xpela.... tapidah terlanjur ni... bace jelah ek sampai habis...hehehehe.... meh2.... ana dodoikan cerita ye..... =)


Seorang gembala sedang menggembalakan biri-birinya. Datang seorang pemuda lalu bertanya, "Baguslah ternakan biri-biri engkau. Boleh tak saya tanya beberapa soalan?


"Oh, boleh saja" kata gembala itu.

Orang itu berkata, "Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?"

"Yang mana, yang putih atau yang hitam?" tanya gembala. "Yang putih."

"Ah, yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari."

"Dan yang hitam?"

"Yang hitam pun sama."


"Dan berapa banyak rumput mereka makan setiap hari?"

"Yang mana, yang putih atau yang hitam?"

"Yang putih." "Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari."

"Dan yang hitam?"

"Yang hitam pun sama."


"Dan berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?"

"Yang mana, yang putih atau yang hitam?"

"Yang putih."

"Aaa...menurut perkiraan saya, yang putih menghasilkan sekitar enam kilo

bulu setiap tahun kalau mereka dicukur."

"Dan yang hitam?"

"Yang hitam pun sama."


Orang yang bertanya menjadi geram lalu bertanya, "Kenapa engkau membezakan biri-biri engkau yang putih dgn yg hitam setiap kali nak jawab soalan saya, padahal jawapan semuanya sama saja"


Gembala itu menjawab, "Mestilah saya beza-bezakan sebab biri-biri yang putih itu adalah

milik saya."


"Ooo, begitu," pahamlah si penanya tu,

"...kalau yang hitam tu pulak siapa punye?"

"Yang hitam pun sama," kata gembala itu.


The moral of the story ialah.... janganlah kome2 smua doq klirukan shbat2 yang btnye ttg ssuattu... Boleh jadi ape yang ditanye itu mmbawe manfaat utk drinye... dan boleh jadi kejujuran dari kamu itu membuatkan mentality shbat itu thadap kamu adelah baik.... so bshbatlah utk membawa kebaikan bersama..... =)

wassalam...

Ucaptama


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalammulaikum wbh...

Salam alaik.... xtdo lagi kah?? erm2... ana nak post entry bru.. YE..... ttg ucaptama berharga yer... Al maklum menyambut birthday girl arini....

Ehem2.. agak kelelahan nak kejutkan neneq sorg nih dari bgun tdurnye... oh.... ana dah siapkan smua klengkapan bserta langkah bjage2 dgn 2 lagi shbat ana yang mnjadi dalang di sbalik kejadian...hehhe

Sebelum kejadian, ana n pok wayang bsiap sedia dgn kek, pisau, hadiah dan sebaldi air busuk utk yang bertuah... Oh ana xleh tahan baunye.. boleh muntah berbulan2 dibuatnye... Oleh kerana kesian... ana meminta neq teh bawakan sabun... Dan kami meneruskan kerja2 yang terbengkalai sebentar tadi...

10 minit kemudian... kerja utk membawa si 'BG' trun ke destinasi yang telah ditetapkan. Jam pula mnunjukkan 12.20am... Tidak mengapa lmbat bbrape mnit... dan... supprise..!!! AKhirnya usaha lelah kamu bertiga berbaloi dgn kehadiran 'BG' ke bawah... dan smbutan sderhana hendaknye... Bila dah slesai time for teeeeeetttttt...!!! Bukan kerja ana yer.., tu pok wayang yang aturkan... ana lihat dan gelak shje...hihi.. hbis 'BG' kte mlm tu.... sian2 gak, tapi nak wat gano dan nsib badan...heheh xpe2, ade hadiah istimwa mnanti dri si dia utknya... ceewaah.... dan stelah slesai smuanya ana tujukan lagu khas utk mreka2 yang smpi wktu tuanye....

SELAMAT HARI LAHIR

Awan berarak ceria
Tiada titisan hujan
Pohon melambai tanda sokongan
Kususuri perjalanan
Bertemankan senyuman
Di hari lahirmu... sahabatku

Dedaun berguguran
Memutikkan kedewasaan
Walau tanpa mata dan hadiah
Namun cukup utkmu..
Sekadar ucapan

Selamat Hari Lahir
Iringan doa ku hulur
Bersyukur kepadaNYA
Atas nikmat usia

Sahabat...
Usia yang Tuhan kurniakan ini
Kau hiasilah ia dengan amalan murni
Semoga ia menjadi temanmu di akhirat sana
Selamat Hari Lahir

Usiamu ibarat mutiara
Tiada berganti lagi
Hiaskan iman bersulam taqwa
Agar sempat mengucup haruman syurgawi

Selamat Hari Lahir
Iringan doa ku hulur
Bersyukur kepadaNYA
Atas nikmat usia

Kredit thanks for Pok wayang (tok dalang), Neq Uteh (p/a dalang) dan Azie (pemalang..hihi) Selamat Hari Lahir Azie.... Moge ukhuwah ini sntse bpnjngan... maafkan kami jika tselit rase marah... Bukan salah ana yer... skadar mmerhati...hihih.. iyooolah tu... Semoga imanmu tiap detik dan wktu smkin btmbah, dan usia yang smkin menjengah dwase mematangkan hati2 yang sring beronak dan duri dlm mniti khidupan sblm kta smua kembali pada pencipta Yang ESA dan Maha PENYAYANG... =)

wassalam...

Selasa, 25 Mei 2010

Makan dan makan lagi....

Bismillahirrahmanirrahim....


Assalammualaikum wbh....

Salam alaik... khaifa haluk antum2 smua.. Masih segarkah iman kalian..?? Mudah2 han.... Entry kali ini, ana nak selitkan mengenai fakta tentang makan. Silakan...

  • Makan angin tidak termasuk dalam kategori makann walaupun ia seronok dimakan, dan seringkali dijadikan alasan apabila di ajak utk makan bsame...
  • ~ tu komfom2 tgh diet duit poket kan....ghe3
  • Sewaktu makan, mulut kita mengeluarkan saliva yang membantu kita menelan dan merasa makanan w/pun mknn itu rasa mcam raksasa..
  • ~ Erk?? betul ke, habislah organ2 dalaman klo dah rasenye cam raksasa... mau tbakar smua dlm bdn kite....=p
  • Manusia yg tidak makan adelah mnusia yang tidak normal dan sec normalnya, mnusia yg tidak makan akan tggal di kubur... so klo agak2 dah mmg xde nafsu makan.. hati2 la yer...byk2kan bekalan utk di sane nanti..hehehheh
  • Satu2nya psamaan di antare kurang makan dengn byk makan ialah kdua2nya mmbawa penyakit!! so antum smua kne bhati2, nak diet sakit, xdiet pown sakit.. rajin2 lah jmpe doktor pakar makan...komfom dah xsakit...=D
  • Makan itu satu ibadah tapi kalau dah asyik makan je namun solat ditinggalkan, baik xyah kan... Renung2kan dan slamat menjamu slera....
nyum3...nak makan ape yer arini....hehehhe

wassalam

Isnin, 24 Mei 2010

Saya, Kamu, Dia & Kami 2

Bismillahirrahmanirrahim....


Assalammualaikum wbh....

Amat : Eh, kalau korg nak blah, aku layan jeh. Cam mahal je weh kat sni... tgoklah nasi goreng mamak pown lagi murah k0t

Nur : Relex la skali skala makan mahal. Makan jelah kat sni.. xkan nak blah cmtu jeh??

Ude : Blurp..!! biar btol ko, sky juice die pown mngalahkan mnum air teh o glas besar kot

Along : Haah la... aku cam xsdap hati lak... cmne? nak blah ke x ni??

( Akim hanya diam mbatukan diri... tau dah, msti mnahan prut yang lapo....hahaha)

Amat : Klo korg blah, aku ikot jeh.. nyesal lak bawak korg dtg sni... Blah la yok... Lantak la jadi ape pown....ghe2

Ude : Biar btul mamat nie? dah le tggal kte2 jeh. xpasai2 playan2 tu ktawekan kite lak? malu den dibueknye.. tpi xpe... still ngn prinsip lame " hang xkenai aku, aku xknai hang" hihi( bkate sepi dlm hatinye )

ALong : Jom blah snyap2... jom2....

( Baru nak memulakan langkah, Amat dah berlari tlompat2 laju kluar dri restoran tu )
( Mreka brempat tgamam sktika)

Ude : Mak aii.. kate nak kluar same2, die lak laju cam tupai kne kejar... adoyai... malu2...

Nur : syyh.... diam2.... cover line cover line

Along : Aaaa... Amat sakit prut sgt le tuh... Mat tunggu mat... tandas xkemane tu... tau2.. ko sakit prut.... relex... ( knon cover line baik punyo...hahahha)

Sesampai di kreta

Amat : Woi2, cepat wiey, cepat masuk... malu dah nie..

Ude : Relex... kan along dah cover baik punye tu..

Nur : Dah2 masuk cepat doq... aku xtahan nak gelak dah ni

( Masuk je dlm kreta, tgelak sakan smpi xingat dunia... hanya ALlah jeh tau cmne ktog menahan ktwe dri start si Amat lari2 tupai smpi ke dlm kreta )

Akim : Memang patotlah diberi name Restoran tupai2, sape yang msuk sane.. komfem bile kluar lari tupai2....... ( pcah lagi ktwe kami bgabung....hahahahah)

Along : Dah la mat, aku rela makan kat kedai mamak dri makn kat sni... Tercekik2 la klo xabih makan....hahaha

Nur : Tgok la tdi si playan tu kate, klo xabis makn, siap kne cas rm10 lagi.... wah... mmg tcekik la kome....

The moral of the story : Jangan disangke restoran yang xde org sebab dah nak tutup n jgn di sangke kedai makan yang bru buka byk promosi nye... so jangn jadi cam mreka yer... lepas nih leh wat 1 acara padang : larian tupai2.... komfom amat jadi pemenangnye....hahaha

( opps... maaf yer.... tiade kne mngena dgn saye, kamu, dia dan kami...sekadar pkongsian semata....hehehhe)

wassalam

Saya, Kamu, Dia & Kami 1

Bismillahirrahmanirrahim...


Assalammualaikum wbh....

Salam kebahagiaan... erm, arini ana terfikir untuk meletakkan satu entry mngenai kisah reality yang mmg berlaku. Watak, tempat dan masa biarlah rahsia.... Tidak ada kena mngena dengan yang dah meninggal dunia mahupun yang masih terlena... (yang hidup mungkin terperasan kot kisah nie same dengan ape yang terjadi dengan mereka ) sekadar utk mengimbau kembali detik lawak king ketika itu dan berkongsi bersama antum semua. Moga ceria.... hihihih


Di Malam nan indah

Al kisah, adelah 5 org shbat baik yang mengambil shortsem bersama ingin keluar di hjung2 minggu utk mncri mknan. Meka berlima adelah amat (driver thru always), akim, along, ude dan nur. Dalam perjalanan utk mncri lokasi yang akan menjadi sasaran. Bertanyalah amat dgn shabt2 nya

Amat : Weh korang, nak makan kat ne ni??

Ude : Aku ikot jeh, ko kan lagi pakar bab2 tmpt mkn kat sni... Agak dah smua tmpat kot aku mrase bile kluar ngn ko nih...

Along : Haah.. mat, ko kan dah tahap otai bab2 jalan 1 bangi nih....

( bderai ktawe mreka bile bgabung bsame, nak kate lawak? biaser jeh.. tapi klakar la gak tgok raut muke si amat yang dok tpkir mne nak letak dak brempat nie makan?? keh3)

Amat : Hah..!! weh, ade 1 restoran ni baru bukak tau, aku lom survey lagi kat sane. tapi mcm ade promosi jeh..

Nur : Yeke?? mcm best jeh bunyinyer.. katne mat??

Amat : Korg pernah dgr Restoran Tupai2 ???

Akim : Yang terpampang beso kat tepi jaln tu ke?? pnah kot... eh xmahal ke?? Nme pown cam gempak jeh..Tkot aku..

Ude : Haah la mat, kang ade lak blari tupai2 kluar dri restoran tu...

(Pecah sekali lagi ktawe mreka... oh lawak apekah ini...kah3 )

Amat : Aku rase ok kot... Yok cube dulu...

(Mreka berempat mngiyakan jeh.. coz dah xde idea nak makan katne..huwo3)

Seminit setelah smpi ke destinasi

Along : Eh, eh... tu mcm lec aku jeh?? Alamak... x feel la cmni klo mkn ngn lec dok...

Ude : Yeke long? xmcm pown... tpi knpe dorg tgok lain mcm ek?? Plik aku

Nur : Ye kot.... ke dah nak ttup?? Xnmpk planggan pown. Ko biar betul mat??

Amat : Relex.... be cool... xbest kite blah jelah.....heheh

(ikot ko la mat, mreka brempat jadi cam lembu kne tambat.. ikot jeh dri blakang )

Nur : Wah, cam gempak jeh restoran nih... kite xsilap masuk kan?

Akim : Asal boleh la... prut aku dah bgendang dri tdi... oh..nak makn..nak makn...heheh

Ude : Geng, lepak sne yok... sejuk skit...ngeh3

5 mnit kmudian dtg playan mmbawa menu2 nya

Ude : Blurp...!!! mak aai harge die.... ( dgn bsikan pling slow smpi semut pown xleh dgr)

(along ngn nur saling berpandang2 ngan) - cam ade mksud tsirat jeh dak 2 org ni??
(akim ngn amat wat muke blur...xde prasan kah mreka)

Playan : Erm... sye amik order dulu yer... nak minum ape?

Ude : nak pesan ke x nak ni?? adoiy... tgok dorg dulu la (smbil mjeling smua kwn2nye, silap jeling leh juling...hahah)

Along : Cmnilah kak, ktorg pesan nnti yer.. klo dah siap pilih ktorg pnggil akk smula ( mgmbil langkah bjage2 nmpk..kah3)

Pelayan : Xpelah, saye amik order minum jeh dlu

Ude : Eh,eh.. xpahe bahse kah?? kang sound, ktorg lak kne halau (dlm hatinye, klo tkluar, mau merah mgalahkan udang galah kne bakar..hehehehe tahan2)

Along : Xpe kak, ktog plih dulu yer..nnti ktorg pnggil balik.. (smbil mnahan sbarnye..)

stelah playan berlalu pergi

Ude : nak ckp ke x?? kang ckp...cam xde duit la plak.... adoiy.... cmne ek?? ( bkate dgn hatinya sndri)

(along ngn nur masih tekun & tawaduk tgok menu dri tdi xhabis2.... ade prasaan lagikah dorg tu?? oh... tidak!!! )

( akim dah wat muke pling hnsem xleh tahan lapo...kah3)

tibe2 si Amat bersuara

----- to be continued..... tunggu jeh... -----


wassalam

Ahad, 23 Mei 2010

Ada ape dengan mereka??

Bismillahirrahmanirrahim...



Assalammualaikum wbh....

Salam alaik..... entry arini, ana nak berkongsi tentang satu ilmu yang berkaitan dengan soalan Jibril kepada kerbau, kelawar dan cacing... Apa kaitan antara keempat2 ini.. Ikutilah kisah di bawah.... Selamat membaca.... =)

Soalan Jibril kepada Kerbau, Kelawar & Cacing

Pada suatu hari, ALlah swt memerintahkan malaikat Jibril menemui seekor kerbau dan memintanya bertanyakan satu soalan kepada haiwan berkenaan. Jibril segera mematuhi perintah itu.

Pada waktu siang yang panas, si kerbau sedang berendam di sungai. Malaikat Jibril mendekatinya lalu bertanya " Hai kerbau, apakah kamu selesa dijadikan oleh Allah swt sebagai seekor kerbau. ".

Kerbau menjawab, " Masya Allah! Alhamdulillah. Aku bersyukur kepada Allah swt yang menjadikan aku sebagai seekor kerbau. Ini sangat berbeza jika aku dijadikan sebagai seekor kelawar yang mandi dengan air kencingnya sendiri. "


Mendengar jawapan itu, Jibril segera pergi menemui seekor kelawar yang pada ketika itu sedang tidur bergantungan di dalam sebuah gua. Kemudian Jibril bertanya : " Hai kelawar. Apakah kamu selesa dijadikan oleh ALlah swt sebagai seekor kelawar. "


" Masya ALlah! Alhamdulillah. Aku bersyukur kepada ALlah swt yang menjadikan aku sebagai seekor kelawar daripada menjadikan aku seekor cacing. Tubuhnya kecl, tinggal di dalam tanah dan berjalan menggunakan perutnya," jawab si kelawar.


Mendengar jawapan itu, Malaikat Jibril segera pergi menemui seekor cacing yang sedang merayap di atas tanah. Lalu Jibril bertanya kepada si cacing. " Wahai cacing yang kecil. Apakah kamu selesa dijadikan Allah swt sebagai seekor cacing."


Si cacing menjawab: " Masya ALlah, Alhamdulillah aku bersyukur kepada ALlah yang telah menjadikan aku sebagai seekor cacing daripada menjadikanku sebagai manusia.

" Apabila mereka tidak memiliki iman yang sempura dan tidak beramal, ketika mereka mati, mereka akan diseksa selama-lamanya.."


Mengambil petikan dari satu iklan yang pernah ana dengari " Dalam dunia haiwan tiada manusia, namun dalam dunia manusia ada haiwan. Ini membawa maksud "Haiwan itu sememangnya sifatnya dalam kalangan haiwan. Tetapi manusia belum tentu di dalamnya adalah manusia, boleh jadi lebih buruk akhlaknya dari haiwan" Moga menjadi renungan buat kita semua.... wallahualam..

wassalam....

Khamis, 20 Mei 2010

ALlah, Takdir & Syaitan


Bismillahirrahmanirrahim



Assalammualaikum wbh


Salam kehebatan buat antum2 semua. Harini ana nak bawakan satu kisah yang begitu menarik utk diikuti...Selamat membaca....


Pemuda & Pak Imam

Ada seorang pemuda yang lama belajar di luar negeri kembali ke tanah air dengan angkuh dan sombong. Didalam benak kepalanya telah lama tersimpan 3 pertanyaan yang dianggapnya tiada siapa yang boleh menjawab. Satu hari beliau bertemu seorang imam tua di tempatnya.


Pemuda: Pak imam apakah boleh menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?


Pak Imam : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan kamu!


Pemuda: Pak imam yakin? Profesor dan banyak orang pintar yang saya tanya tidak mampu menjawab pertanyaan saya.


Pak Imam: Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya, Insya'Allah.


Pemuda: Saya ada 3 pertanyaan. 1.Kalau benar Tuhan itu ada, tunjukan ujud Tuhan kepada saya? 2.Apakah yang dinamakan TAKDIR? 3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa mereka di masukkan ke neraka yang dibuat dari api,tentu tidak menyakitkan buat syaitan,sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?


Dengan sepontan Pak Imam tersebut menampar pipi si Pemuda itu dengan amat kuat. Pemuda (sambil menahan sakit) : Kenapa pak imam marah kepada saya?


Pak Imam : Saya tidak marah...Tamparan itu adalah jawapan saya untuk 3 pertanyaan yang awak tanyakan kepada saya....!!


Pemuda : Saya amat tidak faham...??


Pak Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?


Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit dan pedih...!!


Pak Imam : Jadi awak percaya bahwa sakit itu ada?


Pemuda : Ya....!


Pak Imam : Tunjukan pada saya ujudnya sakit itu..., atau macam mana rupanya??..!


Pemuda : Tak boleh pak imam...!!!?


Pak Imam : Itulah jawapan kepada pertanyaan pertama awak, kita semua merasakan keujudan Tuhan itu tanpa mampu melihat ujudNya.


Pak Imam : Adakah malam tadi awak bermimpi atau telah tahu saya akan menampar awak?


Pemuda : Tidak....!!?


Pak Imam : Apakah awak pernah terfikir akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini?


Pemuda : Tidak....!!!?


Pak Imam : Itulah yang dinamakan TAKDIR!


Pak Imam : Terbuat dari apakah tangan yang saya gunakan untuk menampar awak ini?


Pemuda : Kulit dan daging...!!!


Pak Imam : Terbuat dari apakah pipi awak itu...?


Pemuda : Kulit dan daging....!!!??


Pak Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?


Pemuda : Sakit dan pedih....!!!?


Pak Imam : Itulah...! Walaupun Syaitan terbuat dari api dan Neraka terbuat dari api, Jika Tuhan berkehendak maka Neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan....walaupun sama unsur asalnya...!!


Pemuda : Allahuakbar!


"ISLAM KAN TETAP DIJULANG WALAUPUN IA DITENTANG..ITULAH JANJI ILAHI"


'Alangkah terasa hidup sia-sia..Ruang fikiran hanya dengan ilmu dunia, Alangkah ruginya usia yang pergi..Jika amalan bukan untuk negeri abadi.'


Moralnya tak usahlah kita sombong dengan ilmu dan kekayaan yang kita ada. Mungkin orang yang kita anggap lebih bodoh atau hina dari kita sebenarnya pada pandangan Allah jauh lebih baik dari kita.


wassalam...


Rabu, 19 Mei 2010

Indahnya Persaudaraan


Bismillahirrahmanirrahim....

Assalammualaikum wbh.....

Salam keredhaan Ilahi....Moga berada dalam peliharaan & naunganNYA. Mata yang segar menyukarkan ana untk melenakan dan merehatkan jasad ini. Ana bru shje usai melihat movie " Dil Hai Tumhaara" . Berderai kembali airmata ini, jangan disalahertikan air yang mengalir...kerna ana mengambil makna yang tersirat dalam movie ini. Memang xdinafikan ramai yang meminati cerita hindustand. dan ana turut xterkecuali... Dan dari pengakhiran ceritanya..Ada satu perkongsian yang ingin ana share bersama antum semua....Moga dihayati bersama....

Indahnya Persaudaraan

Adik....
Kita membesar bersama dengan penuh suka dan duka
Sering menggamit 1001 rasa di jiwa
Walau usia kita nampak jauh berbeza
Tingkah laku kita xsama
Namun darah yang mengalir di jasadmu
Masih darah yang sama denganku
Masih sebradik walau ayah sudah lame tiada

Benar....
Akk sering mendapat apa yang dikehendaki
Sering pula dibelai dan dimanje
Berlainan benar dengan dirimu
Sering diabaikan kehendaknya
Sering pula dimarahi tentang sesuatu yang belum nyata

Terkadang akk hairan
Segala kemahuan akk ibu turuti
Apa sahaja boleh dimilki..
Mungkinkah ada maksud yang tersembunyi
Tapi lain pula dengan dirimu
Terkadang akk sedih melihat itu

Mengapa perlu dibezakan kasih antara kami
Tapi akk xmampu bersuara membantah
Kerna akk hormat dengan tindakannya

Adik....
Akk tahu adik menderita
Memendam perasaan begitu lama
Walau ibu sering perlakukan seperti orang asing bagimu
Adik tetap menyayangi dirinya
Selayaknya seorang ibu
Yang sudi membesarkan mu hingga dewasa
Tabahkan hatimu adikku

Dan tatkala perasaan itu datang
Berserinya wajahmu...
Berbunga mekar hatimu...
Pertama kali dilamun cinta
Kurniaan ILahi yang paling berharga
Ku sambut mesra turut gembira
Kini dikau sudah berpunya

Dalam diam akkmu turut merasainya
Amat dasyat panahan cinta
Oh adikku, beginikah apa yang kau rasa
Perasaan ini sungguh indah
Dalam hati ada taman lagaknya
Ku curahkan perkongsian ini padamu

Suatu hari....
Sikapmu mula berubah
Murung, diam dan xbanyak bicara
Ke mana hilangnya adikku yang suka berjenaka
Sering membuat sekelilingnya ketawa
Diammu merisaukan diri ini
Adekah akk yang bersalah adikku
Mohon kemaafan dan penjelasannya

Hari itu kian tiba....
Akkmu ini kan melangkah ke alam bahagia
Bersama si dia yang di cintai
Namun sayangnya..
kemuramanmu masih tidak pudar.
Jelas sekali di raut wajahmu yang bersinar
Walau kau cuba paksakan diri dengan kebahagiaan akkmu ini
Mengapa adikku...
Kau masih diam meninggalkan 1001 pertanyaan

Sedetik masanya tiba
Sebuah tabir rahsia tersingkap luas
Sahabat karibmu tak sanggup menyimpan rahsia itu
Rupenye dia yang bakal memenuhi hidupku hari2
Kekasih sejatimu yang dicintai
Oh adikku...mengapa kau sembunyikan dariku
Mungkinkah kerna aku kakakmu
Atau mungkin persaudaraan ini menghalang niatmu

Jangan adikku....
Jangan kau korbankan demi akkmu ini
Kau sudah cukup lame menderita
Biarlah akk berkorban utk kebahgian dirimu pula

Agar terukir indah senyuman di bibirmu

Sebagaimana yang pernah ku lihat suatu ketika dahulu


Alhamdulillah, kini akak bahagia sangat

Melihat kau disampingnya

Berseri kembali wajahmu

Tampak indah bila bergandingan dengannya

Moga restu dan keizinanNYA bersamamu…

Dan persaudaraan ini kembali ceria seperti dulu

Semoga berbahagia hingga di syurgawi sana…


Buat ibu….

Kini dia mulai sedari…

Tidak ade belahan kasih antare kite berdua

Kasihnya dicurahkan semula padamu

Indahnya persaudaraan

Bak air dicincang walau sejuta kalinya

Masih juga tidakkan putus hingga terpisah jasad dan nyawa

Syukran kerna pernah berkorban utkku

Syukran kerna sudi menjadi adikku

Dan syukran kerna mengenalkan ku dengan abang si dia

Moga kebahagiaan ini milik kita bersama


wassalam....

Related Posts with Thumbnails