“ TIDAKLAH KERANA CINTAKAN ALLAH, MANUSIA TERKORBAN DAN BERKORBAN. TANPA CINTA LENYAPLAH AGAMA..TIDAKLAH KERANA CINTAKAN KEKASIH, MELAINKAN KERANA ILAHI. TANPA DIA TIADALAH KEHIDUPAN....” (HUKAMAK)

Khamis, 9 Jun 2011

Kahwin??? Senang jeh

Bismillahirrahmanirrahim...

Mencintaimu mjadikan cintaku pada ILahi smkin utuh


Assalamualaikum wbh...

Alhamdulillah hari-hari yang dilalui semakin mendatangkan keinsafan utk mperbaiki diri, walau tidak sebesar titisan air, sebesar zarah pown cukup memadai... oh ye, arini ana ingin berkongsi pandangan dan luahan mengenai kahwin... Kahwin?? amboiii cik ira kte ni dah mule bckap ttg kahwin nampk...hehe sekadar-kadarnye ye... =)

Orang kata xkenal maka xcinta, dari mata trun pula ke hati, dari dengar2 mula ingin mengetahui, dari kenal2 mula berjumpa... dan selanjutnya berhubungan sehingga mendatangkan satu perasaan sayang, cinta dan nak sentiasa berada disampingnya  hingga ke jinjang pelamin.. ye bagus jika hubungan direstui kedua mak ayah, kawan2 dan sewaktu dengannya.. asalkan masih mengawal batas2 pergaulan dalam perhubungan.

Tadi baru ana menonton crite ahmad albab, banyak pengajaran yang boleh diambil. "kebahagian bukan terletak pada manusia, tetapi semuanya bergantung dengan keredhaan dan kerahmatan ALlah" betul x?? mestilah... kalau manusia tidak melakukan ape yang dprintah dan meninggalkan larangannya, macamana hidup nak bahagia kan3... al maklum, jika dilihat zaman sekarang, waima semakin maju dan canggihnya teknologi sekalipun, kalau manusia xde akhlak, hilang pedoman, melakukan ssuatu blandaskan hawa nafsu, macamana nak hadapi ujian seandainya ALlah berikan?? macamana nak kawal ssuatu msalah jika nafsu amarah yg menjadi pemacu? mcamana nak djadikan contoh kalau diri sndri masih keawang2ngan mencari panduan?? 

Jika dilihat harini ini, ramai sahbat2 kte yang bkahwin muda kan?? orang kata " jodoh dah sampai" " "dah lama kawan, xnak wat maksiat byk2" tapi entahla ye.... dorg fikir kahwin ni senang agaknya... asalkan cinta itu ada, dah ckup memadai ke syg uuui..??? cuba lihat pkahwinan zaman dulu ngn zaman skrg... klo zaman dlu, memang ramai kwin muda, tapi sebahagian besar alhamdulillah sampai ke liang lahad pown masih utuh kasih sayangnya.. xde cerai berai ni semua... tapi nak dibandingkan dgn zaman skrg... masyaallah.. dahsyat kan shbat2... makin muda kwin, makin suka plak dengan cerai berai nih. bergegar tiang arash sahabat syg... xkesian ke anak org dipersia2kan stelah janji tmetrai, kasih tsemai, akad dah sah... 

Senang dan amik mudah je kan dorg ni... katanya xde persefahaman, die main kayu tiga, dia dah ade org lain... isyh2 senangnya melafazkan talak... ingat anak orang tu barang mainan ke?? bila nak amik, simpan, sayang.. bila dah xsuka trus buang.... dalam Islam itu sndri dah menggariskan beberapa kriteria dlm mmilih calon : boleh rujuk di sini DI SINI

Sedih bila tgok shbat2 dan saudara2 kte yang berkahwin tapi hanya sktika cuma...bila ana lihat program Imam Muda yg lepas, tugasan jadi kaunselor bagi psangan2 yang mahu bercerai, bermacam2 ragam klihatan.. ada yg tengking menengking, salah menyalah, tuduh menuduh... walhal mse bcinta smuanya baik2 je... saya faham awak, awak faham saya... tapi bila dah bersama... cmtu lah..ada je yang xkena... 
sbnarnya dlaman mreka masih kurang lagi.... ikut nafsu, lesu, ikut hati mati, ikut badan binasa... wallahualam... 

tinta hati ~ ஜ۩۞۩ஜ Labuhkanlah rindumu pada ALlah, pasti DIA xkan menolaknya, satukan cintamu pada ILahi, pasti DIA xkan mngecewakannya, lebarkan sayangmu pada Ya Robbi, pasti drimu bahagia buat slamanya.... dan DIA akan mmberikan sdikit cinta umatnya kpdmu kelak agar meluas cintamu padaNYA.. pasti dia mmberikan  kamu pada yang berhak...wink3 ஜ۩۞۩ஜ

boleh tuju lagu ??? hehe klik SINI dan SINUN

2 ulasan:

  1. perlu bsedia mental n fizikal sblum kawen baru tak becerai berai

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails