“ TIDAKLAH KERANA CINTAKAN ALLAH, MANUSIA TERKORBAN DAN BERKORBAN. TANPA CINTA LENYAPLAH AGAMA..TIDAKLAH KERANA CINTAKAN KEKASIH, MELAINKAN KERANA ILAHI. TANPA DIA TIADALAH KEHIDUPAN....” (HUKAMAK)

Isnin, 7 Jun 2010

Destinasi yang DiCari

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalammualaikum wbh....

Alhamdulillah, dgn izinNYA ana slamat smpai ke tratak bonda yang di cintai... Dalam menyusuri destinasi yang dicari, bermacam pemandangan, pelbagai pendengaran dan sampai xterkata ana lalui.... Kehidupan mengajar ana erti pengalaman yang sbenar.

Dalam perjalanan ana ke johor, sempat ana bermessage dengan adik ana utk bertanyakan samaada abg2 ana ade utk mengambil ana di larkin. namun, hampe jawapannye kerna mreka smua akan ke majlis kwin spupu ana. Oh baru ana teringat ttg itu, trase smkin jauh mase mningglkan manusia yang leka dgn dunianya. Begitu juga dengan ana yang semakin menginjak dewasa. Namun bergunakah usia yang meningkat ini dengan amalnya. Moga ALlah menjadi saksinya.

Pabila ana menyusuri lembah2 pembangunan yang smkin gah di persada dunia, masih kelihatan pencemaran yang belum tentu kan sirna dari mata. Semakin banyak pula bangunan yang dibina namun hanya di pertengahan jalan. Di mana tanggungjawab mreka yang berwajib, di mana pula mreka yang inginkan bangunan itu siap di bina. Bagai mlepaskan batuk di tangga. Di biar usang di mamah masa, di biar terbengkalai xsiapa yang pedulikannya. Mengapa tidak dirobohkan shje, tidaklah kelihatan sugul menanti masa, tidaklah sakit mata melihatnya dan tidaklah menusuk hati yang meronta.

Perjalanan ini diteruskan ke susur jalan kota, berduyun2 manusia mula menjejakkan kaki mencari destinasi yang ditujui, kelihatan pelbagai ragam, rupa dan gaya ditunjukkannya. Terkesan ana dengan sorang kaum hawa yang lagaknye bagai artis bollywod, terdedah bhgian2 yang spatutnya ditutup rapi, dijage dari pndangan bukan muhrimnya sendri dan disembunyikan sesuai dgn kwjipan seorang wanita di sisi agamanya. Alangkah sedih dan sangat terkesan di hati, namun ana mampu mendoakan perubahan darinya. Kerna itulah slemah2 tindakan yang ana mampu lakukan. Moga taubatmu kan kunjung tiba sohibahku.

Dan alhamdulillah destinasi yang dicari telah sampai ke penghujung penantian. Tersenyum ana melihat raut wajahnya, namun semacam ade yang kekurangan. Seri senyuman yang ana cari di balik wajah comelnya. Tiada gerak respon diterima. Sakitkah? atau merenung masa depan yang blum pasti. Khabar dari umminye, demam ghupenye.. patutlah ana ajak bermain atau bbual, senyap tanpa sebarang tindakan.. Xpe ye... cik kesayangan dah balik.. ana cuba hiburkan hati nan gelisah. Alhamdulillah demamnya kian kebah, tinggal batuk yang masih bermaharajalela di tekaknya. Minggu depan kan nak ke klate, cepat2 la sembuh ye hasif.. nanti jumpe cik ira kat sane... cube menarik perhatiannya yang sarat dengan tangisan menahan sakit yang datang. Sabar ye hasif, jgn lupe makan ubat.. nnti cepat sembuh.. leh cik ira bwk pi main taman lagi...

Esoknya, ana meneruskan pjuangan TMFH bsame plajar2 darjah 6 sek agme sg. tiram. Buat pertama kalinya meredah belantara tanpa bekalan secukupnya, hanya tawakal mnjdi pendinding utama. ALlah always in my heart. Syukran buat ustazah2 yang sntse ceria dan sporting bsame kami smua. Seperti biasa program bjalan dgn lancar, Mudah2 han adik2 sklian dpt mrubah dri adik2 mnjdi lebih hebat dri biase. Tiap deraian airmata yang keluar dri matamu, jangan dibiar ianya sia2, kerna kelembutan hati yang kian kelihatan, biarkan menjdi bukti bhwa anda juga adelah insan2 yang hebat di dunia ini. Ingat pesan akk2 n abg2 di TMFH, bukan sukar hendak bjaya, pucuk pangkal dtgnye dri diri sndri. Jika anda yang mmulakannya, andalah juga yang akan mengakhirinya mnjdi yang diimpikan sesuai dengan langkah yang disusuri. Jagalah hubunganmu dengan ILahi, kelak kan bahagia di dunia dan akhirati, jagelah pergaulanmu dgn ibu bapa, jangan mnyesal tatkala mreka menutupkan mata buat slamanye, jagalah tutur bicaranya, agar menjadi doa yang baik buat diri sndri dan semailah kecintaan pada ilmu yang ALlah beri, kerna itulah sebaik2 bekalan yang ada bagi penghidupanmu di akhirat sana. Hebat di dunia, Lebih Hebat di akhirat sana.. Jumpe anda di mercu kejayaan!!


wassalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails